Bewegen, voeding
& Mindset

De combinatie tussen bewegen, voeding en mindset krijgt jou weer uit je burn-out. Wij zijn er van overtuigd dat dit je zal helpen naar een balans tussen je rust en het leven daarbuiten.

Lees meer...

supplementen

SUPPLEMENTEN

Als je een burn-out hebt dan komt dit onderwerp zeker een keer voorbij. De supplementen, want werken ze en kunnen ze je helpen bij je burn-out. Ja ik denk het wel, zo heb ik het ervaren. Ik zelf was giga moe en had nergens energie meer voor. Maar ook was ik vaak misselijk en had andere vervelende dingen. Ik heb bij mijn huisarts een bloedonderzoek laten doen naar Vitamine C, Vitamine D3, Zink, Magnesium, ijzer en Vitamine B12. En wat bleek ik had een tekort aan Vitamine B12, Vitamine D3, Zink en ijzer. Hieronder leg ik uit wat de supplementen voor jou kunnen betekenen. Ik heb mij laten testen of ik tekorten zou hebben en wat bleek, ik had een tekort aan vitamine D3, vitamine B12, Zink en ijzer. 

Vitamine D
Ongeveer 40% van de Nederland heeft een ernstig tekort aan vitamine D. Symptomen zijn tekort aan energie, lusteloosheid, angstaanvallen en hyperventilatie (voor meer symptomen klik hier)
Om te zien of je een tekort hebt zul je een bloedonderzoek moeten doen. Een gemiddeld mensen heeft een waarde van 100 aan vitamine D.

Vitamine B12
En tekort kan leiden tot bloadarmoede en kan de volgende bijwerkingen hebben geheugenproblemen, verlies van positiegevoel, doof gevoel, stemmingswisselingen en duizeligheid (dit zijn een aantal symtomen) B12 is nodig voor het aanmaken van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Bijwerkingen: geen

Vitamine C
Vitamine C helpt je weerstand op pijl te houden en zorgt voor de opname van ijzer. Een tekort zorgt voor een verminderde weerstand en vertraagde wondgenezing. In bijvoorbeeld een sinaasappel zit 61 milligram vitamine C. Gemiddeld heeft een volwassen persoon 75 milligram per dag nodig.

Magnesium
Magnesium verhoogt de weerstand tegen stress. Stress zorgt er namelijk voor dat het lichaam meer magnesium gebruikt dan normaal waardoor de voorraad in het lichaam afneemt. Ook als je veel hoofdpijn hebt kan magnesium daartegen helpen. Bijwerkingen: nauwelijks tot geen

Zink
Zink is nodig bij de opbouw van eiwitten en daarmee voor de groei en vernieuwing van weefsel. Zink zorgt ook voor gezonde botten, haar en huid, en een goed geheugen. Daarnaast speelt het een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten. Zink is onderdeel van het hormoon insuline en het zorgt ervoor dat het afweersysteem goed werkt. Het draagt daarnaast bij aan de vruchtbaarheid. 

IJzer
IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. Zuurstof is nodig voor de verbranding van voedingsstoffen in de weefsels. Hierbij komt energie vrij. Daarnaast ondersteunt ijzer het imuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening. Er zijn verschillende soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer. Let op: Een te hoog ijzergehalte in het lichaam kan leiden tot chronische vermoeidheid of beschadiging van organen zoals de lever, de darmen en het hart.

Supplementen
En natuurlijk heb je nog veel meer supplementen en ik zal hier de websites geven waar ik altijd mijn supplementen bestel. 
Bij Lifeplus bestel ik mijn multivitamine (Daily BioBasics) www.lifeplus.com
Bij Holland and Barrett koop ik altijd mijn vitamine D3
En
Bij Ponoma Bussum haal ik mijn vitamine C en andere supplementen www.ponomabusum.nl

Reageer op dit artikel