Bewegen, voeding
& Mindset

De combinatie tussen bewegen, voeding en mindset krijgt jou weer uit je burn-out. Wij zijn er van overtuigd dat dit je zal helpen naar een balans tussen je rust en het leven daarbuiten.

Lees meer...

Kenmerken burn-out

Good Food

Elke persoon met een burn-out reageert anders op een burn-out. Er zijn mensen die al een jaar verkouden zijn en andere hebben lange tijd last van griep. Het kan dus ook zijn dat je geen van je symptomen hieronder ziet en dat wilt niet zeggen dat je dan meteen geen burn-out hebt. Deze symptomen komen alleen heel veel voor, maar er zijn er vele malen meer. Angst is bijvoorbeeld wel een symptoom die veel voorkomt maar ook nekpijn is een veel voorkomend signaal voor een burn-out. Door de stress zal je nek/rug de eerste symptomen geven die passen bij een burn-out. Doordat je veel stress hebt zal je spierspanning krijgen in je nek en rug. Zeker als je blijft piekeren zal je hoofd deze pijn doorzetten naar je nek en rug.​ Luister naar je lichaam. Je lichaam is continu bezig om zich te herstellen en dat vreet energie, ook niet zo gek dat je dan zo moe bent. 

Luister naar je lichaam 
Dat is het belangrijkste wat er is. Moe zijn is een teken van je lichaam dat hij rust nodig heeft en dat doe je eigenlijk niet, wij gaan met z'n alle gewoon door en stoppen pas als we in bed liggen en zelfs dan gaat ons hoofd vaak nog even door. Probeer eens als je een dag vrij bent je rust te pakken als je voelt dat je moe bent. Ga gewoon even 15 min. lekker op de bank liggen met je ogen dicht of ga stiekem even in bed liggen. Je bent echt niet lui, je luistert gewoon naar je lichaam en dan ben je in onze ogen slim bezig.​

Nergeren
Iedereen met een burn-out heeft de eerste signalen genegeerd, en het toegeven komt pas als je er al diep inzit. De eerste kenmerken zijn bij velen lichtgevoeligheid, hoofdpijn, vergeetachtigheid en concentratie problemen. Probeer dan ook wanneer je in een stressvolle tijd zit om op deze kenmerken te letten en als je ze opmerkt, neem ze dan serieus. 

Psychische burn-out symptomen
​Concentratieverlies
Besluiteloosheid
Angst- en paniekklachten
Geheugenproblemen
Snel kwaad
Jezelf snel ergeren
Gevoel van machteloosheid
Opgejaagd gevoel
Neerslachtig
Sneller agressief
Wantrouwen
Nergens zin in
Gevoelens van onzekerheid
Neiging tot verslaving
Niet kunnen genieten
Minder zelfvertrouwen
Uitstel gedrag

Lichamelijke burn-out symptomen​
Constante moeheid
Slapeloosheid
Gevoel van uitputting
Pijn in de spieren
Nek- en schouderpijn
Spanning op de buikstreek
Energieloze stem
Hoge ademhaling
Vergeetachtigheid
Weinig of geen zin in seks
Snel moe of grieperig
Darmproblemen
Hoge hartslag
Hoge bloeddruk 
Gevoel van watten in het hoofd
Onfrisse adem

Reageer op dit artikel