Bewegen, voeding
& Mindset

De combinatie tussen bewegen, voeding en mindset krijgt jou weer uit je burn-out. Wij zijn er van overtuigd dat dit je zal helpen naar een balans tussen je rust en het leven daarbuiten.

Lees meer...

Mindset

Good Food

Dan heb je net super gezond gegeten en daarvoor lekker een stukje hardgelopen, maar toch voelt je lichaam nog steeds niet goed. Klopt, je mindset is het moeilijkste gedeelte en het zal best wel moeilijk gaan worden om je in deze situatie positief te bewegen. Het is tenslotte bovenin begonnen en je zult er ook weer mee eindigen. Je bent te ver gegaan, maar dat heb je zelf niet ingezien en je bent in de automatische piloot gekomen. 

Je geest is in de noodtoestand gesprongen en jij moet hem daar weer uithalen. Dat gaat je lukken alleen zul je soms wel wat hulp nodig hebben van bijvoorbeeld een psycholoog of een haptonoom. Maar weet ook dat hoe lang het ook duurt je er altijd weer uit zal komen en misschien niet meer zoals je oude ik ( je 1.0 versie), maar je zal eruit komen met veel meer plezier en ervaring. Je gaat werken aan je 2.0 versie en deze versie zal de beste en mooiste ooit worden. 

  Lichaam en geest 
Je lichaam en geest zijn van elkaar gescheiden en je zult die 2 weer bij elkaar moeten brengen, zo moeilijk als dit klinkt zo moeilijk zal het ook worden. Niemand heeft ooit gezegd dat een burn-out verhelpen makkelijk is, maar jou gaat het lukken om hieruit te komen en dat met alle hulp die je kunt en zal krijgen. Omdat je geest de druk niet meer aan kan, zal je dat lichamelijk gaan merken door bijvoorbeeld zweten of hoofdpijn krijgen. Het is van belang je hoofd weer rustig te krijgen en je mindset leren te begrijpen. Ook moet je de dwang en het moeten loslaten anders lukt het niet. 

De regel is dat alles met 'moeten', 'snel', 'nu', 'opschieten' en 'efficiënt' de prullenbak in kan. Want jij bent degene die nu rust nodig heeft en daar helpen die woorden niet echt aan mee. Het omschrijven van je mindset is best moeilijk omdat elk hoofd anders denkt en anders in elkaar zit. Je zult dus op zoek moeten gaan naar een persoon die jou begrijpt en die jou kan helpen je mindset weer goed te gaan krijgen. 

Maar vaak zul je er nog iets naast moeten gaan doen, bijvoorbeeld yoga of zoals we al eerder vermelden Haptonomie. Die is eigenlijk een soort psycholoog en masseur in 1, er zit wel één maar aan want een haptonoom valt onder de alternatieve geneeskunde en zal dus maar voor een klein bedrag worden vergoed. JA, daar hebben we die verzekering weer die niet lekker mee helpt. Lees meer over haptonomie en psychologie.

  Geest 
Thuis op de bank zitten heeft geen zin, dan ga je alleen maar nadenken en lopen malen, dat werkt niet. Nee, dat maakt het er niet beter op, je wilt niet zeggen dat je niet meer op de bank mag gaan zitten maar probeer er een balans in te vinden. Zoals op deze pagina beschreven, is het raadzaam volgens een schema te leven om zo eenvoud en structuur te hebben. Dit zal je geest enorm veel rust geven en dit is weer een gedeelte waar je dan lekker niet aan hoeft te denken. 
Het is belangrijk dat je je geest vult met mooie en goede dingen, zoals naar het strand gaan en dat je voelt dat de wind je zorgen en problemen weg waait. Of lekker gaan fietsen en eens goed om je heen kijken zodat je ervaart dat we eigenlijk best wel mooi leven hier in Nederland. Het is alleen jammer dat we de tijd er niet meer voor hebben of nemen om ervan te kunnen genieten. Jij hebt er nu wel de tijd voor en jij kan wel genieten van al het moois wat we eigenlijk hebben. Alleen ben je dat vergeten. 

  Mindset leren 
Er zijn verschillende manieren om je mindset weer de juiste kant op te laten denken. Denk bijvoorbeeld aan mindfulness of Yoga, daar leer je weer te ontspannen en leer je weer ruim en open te denken. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar mindfulness en Yoga en zoals gedacht schijnt het positieve effecten te hebben voor je ontspanning en je geest. Zoals vaak wordt gezegd het is gewoon die knop omzetten alleen kan bijna nooit iemand die knop vinden. Misschien is die knop voor jou wel yoga of mindfulness.

Reageer op dit artikel