Bewegen, voeding
& Mindset

De combinatie tussen bewegen, voeding en mindset krijgt jou weer uit je burn-out. Wij zijn er van overtuigd dat dit je zal helpen naar een balans tussen je rust en het leven daarbuiten.

Lees meer...

Bewegen, Voeding & Mindset

Behandeling

Oké, je weet wat je hebt en je hebt ongeveer een idee hoe je burn-out is ontstaan. Maar wat nu? Hoe kom je er weer vanaf en hoe word je weer de oude? Ja, dat is lastig, er is niet één manier of pil voor een burn-out. Het is persoonsgebonden en je zult diep moeten gaan om de juiste manier te vinden. Natuurlijk zijn er wel veel dingen die je kunnen helpen, bijvoorbeeld een psycholoog of Haptonoom. Maar ook Yoga of mindfulness zijn manieren van ontspanning en zullen je echt gaan helpen. Maar het hoeft niet alleen maar geld te kosten, zo kun je denken aan elke avond na het eten lekker een stukje te gaan lopen, gewoon 10 minuutjes. 

Als je al een lange tijd hebt gelopen kun je ook eens gaan hardlopen, maar doe dit niet te vaak want je energie is heilig en daar moet je zuinig op zijn. Er zijn een aantal dingen die je kan gaan doen, als je maar zorgt dat je beweging, voeding en mindset goed zijn. Probeer hoe lastig het ook is een positieve houding te vinden. Ja, dat zal waarschijnlijk het moeilijkst worden maar het is heel belangrijk. 

Behandeling
Steeds meer specialisten verdiepen zich in burn-out waardoor er tegenwoordig veel behandelingen zijn tegen een burn-out. Ga rustig opzoek naar jou gevoel en zoek daarbij naar de juiste behandeling. Hou ook rekening met je verzekering, want niet alles wordt vergoed en zeker de alternatieve geneeskunde wordt niet volledig tot niet vergoed.
 
  Bewegen 
Zoals al genoemd op deze pagina is het van belang om te blijven bewegen. Het maakt endorfine aan en dat maakt je weer even blij. Als er momenten zijn dat je jezelf rot voelt ga dan eens een stukje lopen of fietsen en kijk eens hoe jij jezelf voelt na het lopen of fietsen. Je zult merken dat dit echt helpt. Er zullen genoeg momenten zijn dat je de auto kan laten staan en dat je kunt gaan lopen of fietsen naar je bestemming, doe dit ook. 

Los dat bewegen goed is voor je burn-out, het is ook gewoon gezond en geeft een lekker gevoel. Probeer er een gewoonte van te maken. Bewegen zal je niet slechter maken, het maakt je alleen maar beter. 

  Voeding  
Dat je niet elke dag bij de Mc Donalds moet gaan eten tijdens je burn-out is logisch, maar er zijn meer dingen waarop je moet gaan letten. Zo moet je oppassen met suikers maar ook met drank en drugs. Je lichaam heeft gezonde stoffen nodig om energie te maken, en die energie is nodig want die heb je niet echt meer. Het is dan ook van belang dat je zuinig bent op je darmen want je darmen nemen alle voedingsstoffen op. 

  Waarop moet je letten om goed te zorgen voor je darmen:
 
 Drink genoeg water (drink weinig tot geen alcohol) 
Eet genoeg vezels (bijvoorbeeld lijnzaad of havermout) 
Nuttig producten met probiotica 
Let op voedsel waar veel E-nummers inzitten 
Eet weinig fastfood 

 Het is ook van belang dat je ervoor zorgt dat je darmwanden weer mooi schoon worden, want die zijn door het huidige eten flink vervuild. Dit kun je doen door het hierboven genoemde lijstje te volgen. Als je darmwanden mooi schoon zijn zullen je darmen ook meer voedingstoffen opnemen. Het is  belangrijk dat je gezond eet zowel voor je darmen als voor je hersens als voor je hele lichaam. Ga daarom ook eens vaker naar de markt en koop daar lekker fruit en groente, als je daar toch bent loop dan gelijk ook langs de slager en probeer zo alle rare toegevoegde zooi te vermijden. 

  Mindset 
Dit is misschien wel het moeilijkste stukje, hoe kun je het gene wat je jezelf hebt aangeleerd herprogrammeren? Het is net zoals bij autorijden, als je nieuw bent en je begint net met lessen gaat het goed, maar rijd je al een tijdje stiekem auto en moet je het dan opnieuw leren maar op een andere manier, dan heb je een probleem. Het is niet alleen lichamelijk maar ook zeker geestelijk dat je in de knoop zit.

Conclusie
Door goed te kijken naar je voeding en lekker te gaan bewegen zal je goed op weg zijn. Je mindset zal een stukje moeilijker worden maar ook dat lukt je. 
Ga dus wat vaker lopend of fietsend naar de supermarkt en koop gezonde dingen en laat de zakken snoep staan. 
Ga na het eten lekker even een stukje lopen en probeer je aan het schema te houden. Probeer eens wat vaker NEE te zeggen en ga rusten als je te moet bent. Het is jouw leven en alleen jij kan er iets van maken (en soms is hulp vragen ook een uitkomst). Nu moet je rustig zijn maar er komt een tijd dat je weer eens mag pieken, maar let wel je zult ook moeten rusten om weer gas te geven.

Reageer op dit artikel