Bewegen, voeding
& Mindset

De combinatie tussen bewegen, voeding en mindset krijgt jou weer uit je burn-out. Wij zijn er van overtuigd dat dit je zal helpen naar een balans tussen je rust en het leven daarbuiten.

Lees meer...

De burn-out

Je lichaam is net een auto, zonder benzine kun je niet rijden.

Daar sta je dan voor jouw gevoel ligt je hele leven op z'n kop en lijkt het einde nog ver weg. Er is wel zeker een einde maar dan moet je er wel in geloven en de moed niet opgeven. Een burn-out is een uitputting van je lichaam door overbelasting bijvoorbeeld door teveel werken of ernstige ervaringen in je jeugd of leven. Je hebt als het ware een energie schuld aan je lichaam en geest en die moet je nu terug betalen, dus zul je eerst goed moeten nagaan waardoor deze burn-out is ontstaan. Je bent nieuw in deze situatie, wij zullen je op 3 manieren proberen te helpen om je weer sterk en goed te gaan voelen, maar helaas heeft een burn-out de nare eigenschap dat elk mens anders reageert op een burn-out er bestaan dus meerdere behandelsystemen. Wij kunnen ook niet garanderen dat als je alle tips op de site volgt, je gegarandeerd van je burn-out zal genezen. 

Het letten op voeding, bewegen en het concreet letten op je gedachtegang (mindset) zijn wel zeer belangrijke onderdelen die waarschijnlijk zijn verwaarloosd in de afgelopen jaren. Maar oké, wat nu? Ga eens lekker thee zetten, zet gezellig een kaarsje aan (ja mannen, jullie ook) en pak vervolgens een stuk papier. Zet boven aan het papier 2 woorden, links zet je leuk en rechts stom. Aan de kant van leuk zet je alles wat je echt heel leuk vindt, bijvoorbeeld vuur maken of lekker een boek lezen. Als je daarmee klaar bent ga je de "stom"kant invullen, bijvoorbeeld langsgaan bij verjaardagen of naar je schoonouders ;). Bewaar deze lijst goed en hang hem ergens op waar je vaak langs loopt. Waarom je dit doet is omdat deze lijst je back-up is om je te helpen als je een moment hebt waarop alles vervelend lijkt en waarbij je denkt dat het nooit meer goed komt. Deze lijst heeft namelijk een leuk kant dus dit heb jij ooit leuk gevonden. VEEL TEKST, klopt maar hier moet je toch echt even doorheen want je wilt weer beter worden. 

Je komt voor een lange tijd thuis te zitten en die tijd moet je goed indelen met veel momenten waarin je ontspant. Heel belangrijk is een vast ritme (aangetoond door verschillende onderzoeken) dus oké, je gaat rustig een ritme maken waarin de 3 belangrijke elementen verwerkt zijn, voor het geval je die elementen vergeten bent, hier komen ze nogmaals Bewegen, Voeding en Mindset. Ik maak hier een schema voor je als test zodat jij weet hoe het ongeveer werkt.

Maandag

8:00 opstaan 
8:30 ontbijten 
9:00 douchen 
10:00 vrij indelen 
11:00 even naar buiten 
12:00 lunchen 
12:30 - 15:00 vrij indelen 
15:00 stukje lopen 
16:00 - 18:00 vrij indelen 
18:00 koken 
19:00 tv kijken 
20:30 naar bed 
21:00 lekker slapen

Ja, 21:00 is vroeg maar slapen is heel belangrijk en het is heel lekker, dus pak lekker je rust want zo'n lange pauze krijg je nooit meer in je leven tenzij je met pensioen gaat. De reden van het schema is dat je leeft volgens een vast patroon wat je helpt om niet in een gat te vallen en om je bezig te houden. Stel dat je nu 8 uur per dag gaat zitten en niks meer gaat doen, wat denk je dan dat er met je gaat gebeuren. Inderdaad, je gaat alleen maar lopen denken en piekeren bla bla. Dat werkt dus niet. De eerste week gaat raar voor je worden want je komt uit een systeem en alles gaat even anders worden, daar moet je aan wennen, maar dat is geen probleem want je gaat gigantisch veel leren en je gaat werken aan je 2.0 versie

  Burn-out en zorg 
Je zult vanuit de dokter naar een psycholoog worden gestuurd, dat is helemaal niet erg. 1 hele belangrijke tip is dat je eerlijk gaat zijn tegen die persoon, dat is heel belangrijk. De psycholoog gaat eerst in een intake kijken wie jij bent en of hij\zij jou kan helpen. Ze proberen een ruwe schets te maken van wie jij bent. Let wel op hoe je het gaat regelen met je verzekering want hoe raar ook, in Nederland wordt een burn-out die is veroorzaakt door je werk niet vergoed. Om vervelende rekeningen te voorkomen is het verstandig eerst te bellen met je zorgverzekeraar. Maar naast een psycholoog zijn er nog veel meer personen die je kunnen helpen, denk eens aan een Haptonoom of aan bijvoorbeeld Yoga (lees meer over specialisten) Haptonomie is echt een aanrader, hierin leren ze je om beter naar jezelf te luisteren en gaan ze je weer leren voelen. Haptonomie heeft helaas niet zo'n goed imago maar dit doet zoveel goeds met je dat dit echt genoemd moet worden. Het is een soort psycholoog, masseur en coach in één en gaat puur op zoek naar je gevoel en elk gevoel dat jij ziet als eng zal hij\zij je leren te erkennen en te accepteren. 

  Kijk uit met drank en drugs
In deze fase van je leven ga je onbewust op zoek naar middelen die je weer beter laten voelen. DOE DIT NIET, een wijntje of biertje kan heus wel maar drink echt met mate. Je kunt je voorstellen dat als je even niet lekker in je vel zit dat een biertje dat kan veranderen maar wat gebeurt er dan uiteindelijk 1 biertje wordt 2 biertjes enz. Als je dan vaker aan de drank of drugs gaat wordt het alleen nog maar moeilijker om weer gezond te worden. Zeker met hard-drugs moet je oppassen, dit kan je echt kapot maken. Veel soorten drugs hebben de bijwerkingen dat je de dag erna je heel rot gaat voelen, met de combinatie van je burn-out gaat dat een hele slechte dag worden. Kijk uit, er komt weer een tijd dat je lekker gek mag gaan doen met een biertje of een wijntje maar probeer het voor nu even te ontwijken. Wat betreft drugs, blijf er gewoon voor altijd maar van af want de 2.0 versie van jezelf gaat veel leuker worden, je hebt die troep helemaal niet nodig.











Reageer op dit artikel