Bewegen, voeding
& Mindset

De combinatie tussen bewegen, voeding en mindset krijgt jou weer uit je burn-out. Wij zijn er van overtuigd dat dit je zal helpen naar een balans tussen je rust en het leven daarbuiten.

Lees meer...

Angsten en burn-out

Angsten

The only place fear exists is in our thoughts of the future.

Wie een burn-out heeft zal in sommige gevallen ook angsten creëren, met andere woorden je hebt dan last van een angststoornis. Doordat je te moe bent en totaal geen energie meer hebt zal je lichaam anders aanvoelen. Maar hoe ontstaan die angsten en beter nog hoe kom je ervan af. De angsten die jij hebt komen waarschijnlijk uit je onderbewustzijn en dat is lastig om die daar weg te krijgen. Ik had bijvoorbeeld last als ik in grote winkels kwam waar veel mensen waren. Ik kreeg het dan benauwd en dacht dan dat ik zou flauwvallen, gelukkig is het nooit gebeurt maar ik kon het totaal geen plaats geven want ik had er nog nooit last van gehad. Ik ging op een gegeven moment de plekken ontwijken waar ik me niet goed had gevoeld en daardoor kwam ik bijna nergens meer. De normale dingen werden een groot obstakel en als mijn vriendin mij vertelde dat we even naar de stad gingen begon het zweet al over mijn rug te lopen en kreeg ik zweethandjes. 1 op de 5 Nederlanders heeft ooit eens last gehad van angsten, dus je bent niet gek en er zijn genoeg manieren om van je angsten af te komen.

Behandelingen
Op internet staan een aantal behandelingen hoe je van je angsten kunt afkomen 
maar welke zijn dat ? Zo is er een behandeling genaamd EMDR, dit is een manier om je onderbewustzijn te resetten. Je kunt het op 2 manieren doen. Zo kun je het met piepjes doen en de andere manier is het door snelle vingerbewegingen te doen. Voor meer informatie lees hier meer.
Maar misschien kun je het zelf ook wel. Daarnaast hebt je ook cognitieve gedragstherapie. 2 derde van de mensen met angstklachten heeft baat bij deze behandeling. Tijdens deze behandeling wordt geleerd om de gedachten anders te sturen en zal je leren dat je niet moet weglopen van je angsten want dan worden ze alleen maar erger. Telkens als de persoon denkt te ontsnappen aan gevaar, bevestigt men eigenlijk de gedachte dat er gevaar is. Ook zag ik laatst Neurofeedback, ik had er nog nooit van gehoord maar het is eigenlijk je hersens resetten. Klinkt heel eng maar je kunt er goeie resultaten mee behalen. Ze meten als het ware je hersens en ze gaan dus niet met apparatuur je hersens in. Klik hier voor meer informatie

Ervaring
Zo hoorde ik een verhaal van iemand die angsten had als hij een trein in stapte. En het werd alleen maar erger, maar op een dag heeft hij een kaartje gekocht en is voor een lange tijd in de trein gaan zitten. Net zolang tot hij niet meer bang was en na een tijdje ging het steeds beter. Nu heeft hij nergens meer last van. Ik zelf was bang in winkels en toe ik dat verhaal hoorde ben ik in mijn eentje naar de lokale boekenwinkel gegaan, Toen ik de drempel over liep voelde ik de druk en angst en ik begon te zweten. En halverwege de winkel dacht ik dat ik ging flauwvallen. Gelukkig was het een boekenwinkel waar ook op de grond boeken lagen en daardoor kon ik gehurkt zitten. Dus als ik neer ging dan zou het geen pijn doen. Maar ik merkte dat mijn concentratie alleen maar gefocust was op mijn angst en totaal niet op de mooie boeken die in de winkel lagen. Ik begon dus te zoeken naar een soort boek. Ik was dus afgeleid en gaf dus minder ruimte aan mijn angst. 

"The only place fear exists is in our thoughts of the future."

Reageer op dit artikel